Det syge hus blogpost

#DetVARmig 😏 Åbent brev til Regionsrådsformand og Borgmester

Kære Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og Borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kjær

 

#DetVARmig😏 handler om at tage ansvar. Det kunne også have lydt: #Detvarmigdetgikudover 🤕
For hvad er patienter og pårørendes tilbageværende muligheder, når ansvarlige sundhedsfaglige (hospitalsdirektører, læger, lægesagkyndige  og sygeplejesker) ikke tager ansvar for deres handlinger?

 

Den omsiggribende forringelse af basale serviceydelser og den stigende ansvarsforflygtelse og forsvar af egne faggrupper i sundhedsvæsnet, har flere årsager. Men lad mig nævne nogle meget afgørende grunde til Region Nordsjællands katastrofale svigt af patienter og pårørende, over en årrække.

Almindelig anstændighed er blevet “en by i Rusland”

Den 17/4-2018 kunne man læse i Helsingør dagblad om de skandaløse forhold, som bydes regionens borgere på “Nordsjællands hospital” i Hillerød. Retssikkerhed, patientsikkerhed samt almindelig anstændighed over for regionens borgere, er blevet “en by i Rusland”. Hospitalsdirektøren samt direktionen lyver og svindler over for borgerne – og tager alle midler i brug for at borgerne ikke får medhold i deres klager. Nordsjællands hospitalsdirektør har siden 2013 været yderst kreativ med at få lukket klagere ned ved at have oprettet et ‘massivt boldværk’ i form af en administration, der ikke er ansat for at yde service til borgerne, men for at hindre erstatningssager og utilfredse patienter i at komme igennem til hospitalets ledelse. Men disse forhold tager I politikere tilsyneladende ikke så tungt. Det har ihvertfald fald ikke fået nogen af jer til officielt at tage afstand fra Hillerøds metoder (men pt er der jo også lang tid til næste kommunevalg).

Ingen har reageret og taget ansvar

Jeg har til dags dato ikke hørt ét eneste menneske fra regionsrådet eller Helsingør byråd sige: “Det var mig” og dermed erkendt, at man har været med til at træffe en rigtig dårlig beslutning! (der er ellers flere medlemmer i regionsrådet og byrådet den dag i dag som havde indflydelse på lukningen af sygehusene i 2012, til skade for hele regionen i Nordsjælland.) Ingen af de personer, som medvirkede til lukningerne, har reageret på borgernes utilfredshed og taget ansvar.

Dårlige politiske beslutninger har resulteret i retsløshed

Jeres tidligere politiske beslutninger har resulteret i, at Borgere i hele regionen er blevet retsløse fordi patientjournaler, hvis ikke de er “forsvundet” i sundhedsplatformen, er blevet “bearbejdet” af direktionen. “Lægesagkyndige” i Styrelsen for patientsikkerhed samt Patienterstatningen træffer deres afgørelser alene på hospitalets journaler. Patienters egen dokumentation kommer ikke i betragtning, hvilket ikke kan siges at være ‘lige for loven’, men nærmere et udtryk for ‘magtens arrogance’ Dertil nægtes i stigende grad udlevering aktindsigt med tvivlsomme begrundelser.

Hvordan vil I sikre borgernes retssikkerhed, når tillid ikke længere er nok?

Som bekendt er tillid godt, men man kan nå til et punkt, hvor kontrol er at foretrække. Den stigende retsløshed burde vække alvorlig bekymring hos jer, der er politisk ansvarlige for området – idet patienter og pårørende møder (desværre med rette) systemet med større og større mistro. Hvilket er ødelæggende for forholdet mellem både borgere og sundhedsfaglige og mellem borgere og politikere. Hvordan kan I politikere leve med en sådan udvikling?

Forslag til politikerne 1: Patientjournaler ugentlig i E-boks

Ikke uden lovændringer kan retsløsheden bekæmpes. Jeg vil derfor foreslå jer politikere, at så længe borgerne i Nordsjælland ikke har retssikkerhed i det nuværende system, så skal Borgere, som bliver ramt af kritisk/livstruende og hæmmende sygdomme, hver uge have sendt en kopi af deres journal til borgernes personlige e-boks. Regionsrådet skal så fortælle “klageinstanserne” (Styrelsen for Patientsikkerhed/Patienterstatningen) at det er journalerne i e-boks, der er lovmæssigt gældende. Har sundhedsfaglige ansvarlige ændret i egne journaler, eller “fået journaler til at forsvinde” må det være hospitalets problem, og ikke som idag, patients problem.

Når “kvalitetssikring” i realiteten skal dække over kapacitetsproblemer

Jeres tidligere beslutninger har resulteret i, at borgere fra Helsingør, Hornbæk og Gilleleje (hvis ikke man har eller er fysisk forhindret i at køre bil) nærmest skal på dagsrejse til Frederikssund, når der er kapacitetsproblemer på Hillerød. I valgte at spare (“kvalitetssikre Hillerød”) for 250 millioner ved at nedlægge sygehuse. NU har I så valgt at bruge 250 millioner på et nyt “sundhedshus” i Helsingør. Fordi sundhedsminister Ellen Thrane Nørby ikke vil tillade, at “supersygehuset” får tilført de millioner, som er nødvendige for at “supersygehuset” får den standard, som politikerne lovede borgerne i 2012. Borgerne i Nordsjælland skal altså også ved fremtidige kapacitets problemer selv transportere sig til behandlingssteder i “Langtbortistan”.

Forslag til politikerne 2: Omkostningsfri transport for patienter til yderområder

Jeg vil foreslå jer politikere, at så længe borgerne i Nordsjælland oplever kapacitets problemer på Hillerød, så er det regionen/kommunerne som omkostningsfrit sørger for borgernes transport fra Hillerød til behandlingsstedet samt retur igen.

Man lyttede aldrig til advarslerne om kapacitetsproblemer

Til sidst vil jeg fortælle jer to ansvarlige politikere, at I skulle skamme jer over, at I ikke lyttede til advarslerne fra bl.a Kræftens Bekæmpelse, som i 2012 fortalte, at de forudså kapacitetsproblemer på onkologisk (kræftafdelingen) At løse kapacitetsproblemerne ved at nøjes med at give kemo imod grundsygdommen, og så lade patienterne dø af ubehandlede følgesygdomme, er i min verden ikke OK (var vi blevet advaret, havde vi haft mulighed for at handle på et oplyst grundlag). Det havde været mere ærligt hvis i havde fortalt borgerne, at i fremtiden ville der kun ske symptomatisk cancer behandling på Hillerød, så hvis borgerne vil behandles for følgesygdomme, så er der “frit sygehusvalg” i resten af Danmark.

Men dét rejser kun flere problemstillinger og dilemmaer for vores tidligere “Verdens bedste sundhedsvæsen”, hvilket kan følges på www.detsygehus.dk

Mvh. Kim Kjellerup.